<%@ Language=JavaScript %> Wyspy Wirtualne z Waldemarem Łysiakiem
Strona głównaDodaj do ulubionychNapisz do nas

  WYSPY SKARBÓW

Z archipelagu wysp odnalezionych
Kolekcjonerstwo, Drodzy Państwo, nie jest nikczemne, ani idiotyczne - jest wzniosłe i uczłowiecza, wbrew zdaniu ludzi wyzbytych jakiejkolwiek pozafizjologicznej pasji, którzy czyjeś zbieractwo "con amore" traktują z lekceważeniem...

więcej

Z archipelagu wysp południowych
Michał Anioł był obłąkany! Duże umysły zawsze ocierają się o obłęd. Nawet esteta musi się zgodzić, że szaleństwo artysty to wzniosłość.

więcej

Z archipelagu wysp bezludnych
Przybyło poselstwo od chrześcijańskiego sułtana Napoleona, którego zwano Wielkim, chociaż był niewiernym psem i pijał wino. Ale był nieprzyjacielem sułtanów Rosji i Anglii...

więcej

 

  Kolebka
  
Wyspy zaczarowane
  Szuańska ballada
  Francuska ścieżka
  Empirowy pasjans
  Cesarski poker
  Perfidia
  Asfaltowy saloon
  Szachista
  Flet z mandragory
  Frank Lloyd Wright
  MW
  Łysiak fiction
  Wyspy bezludne
  Konkwista
  Dobry
  Napoleoniada
  Lepszy
  Milczące psy
  Najlepszy
  Statek
  Malarstwo Białego Człowieka 1
  Malarstwo Białego Człowieka 2
  Malarstwo Białego Człowieka 3
  Malarstwo Białego Człowieka 4
  POCZET królów bałwochwalców
  Malarstwo Białego Człowieka 5
  Napoleon fortyfikator
  Malarstwo Białego Człowieka 6
  Cena
  Malarstwo Białego Człowieka 7
  Stulecie kłamców
  Malarstwo Białego Człowieka 8
  Wyspa zaginionych skarbów
  Kielich
  Empireum tom I i II
  Rzeczpospolita kłamców
  Ostatnia kohorta
  Najgorszy
  Salon 2 część 1
  Salon 2 część 2
  Talleyrand
  Lider
  Historia Saskiej Kępy
  Mitologia świata bez klamek
  4 czyli operacja Sandbox
  Satynowy magik
  Malarstwo biało-czerwone t. 1
  KARAWANa Literatury
  Malarstwo biało-czerwone t. 2
  Życie erotyczne księcia Józefa

  WALDEMAR ŁYSIAK - FLET Z MANDRAGORY

  Cichy jęk fletu

 

Mandragora (greckie "mandragóras") - od prawieków czczona jako symbol nadprzyrodzoności i tajemnicy. Europejczycy zwali go: "planta semihominus" (rośliną na wpół ludzką), Azjaci zaś "żeń-szeń", co znaczy po chińsku: człowiek-korzeń lub imitacja człowieka.

Po pierwszym wydaniu „Fletu” Marian Butrym pisał: "Treścią powieści są dzieje nieistniejącego państwa(...). Historia, która nam opisuje Łysiak, stanowi swoistą fantazyjną kompilację rozmaitych wątków współczesnego świata. W wymyślonym kraju istnieją tępi władcy, manipulowany propagandą lud, niewierne kochanki i sprzedajni agenci policyjni, istnieje wszechwładza terroru i obłąkańcze idee dyktatora, przede wszystkim zaś całością rządzi przypadek i okazjonalny układ sił. Nie jest to również powieść z kluczem i choć poszczególne wątki mogą coś przypominać, to jednak całość powieściowego wątku obraca się wokół ustawicznych i przeważnie skutecznych walk o władzę, wszechwładnie króluje intryga, chaos walk i podstępów, z których tylko najbardziej cyniczni i bezwzględni wychodzą cało.
W swej powieści Łysiak prezentuje ideę zasadniczego wpływu jednostki i jej poczynań na fakty społeczne, aczkolwiek diagnoza ubezwłasnowolnionego społeczeństwa w obliczu przewrotów pałacowych i bezwzględnych walk o stołek jest przerażająca. (...) Krzywe zwierciadło dla Łysiaka to świat współczesny, stanowiący tworzywo jego najnowszej powieści, którą po prostu trzeba przeczytać i nad która warto się zastanowić”.

"Flet z mandragory" - przez wielu czytelników i niektórych recenzentów uważany za najwybitniejszą w literaturze pięknej analizę totalitaryzmu - został przez Łysiaka ukończony w 1978 roku. Wśród zastanawiających się prawie nikt nie miał wątpliwości, że chociaż Łysiak umiejscawia fabułę w państwie fikcyjnym, to prezentując okrucieństwa totalitaryzmu myśli o własnym kraju. Spore kontrowersje wśród czytelników budziło pytanie: czy Łysiak to natchniony sadysta, czy tylko wielki artysta? "Fletowi" zarzucano "sadyzm", "przerost okrucieństwa" i "perwersję torturologiczną", jakby nie rozumiejąc, że malowanie totalitaryzmu białymi rękawiczkami to mniej więcej to samo, co strzelanie do śmiertelnego wroga grochem...
 

  WYDANIA

Warszawa 1981
Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1983
Wydawnictwo Olgerbrandów, Warszawa 1996
Nobilis, Warszawa 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Copyright ©2001 - 2013  KRISAND

All rights reserved.