<%@ Language=JavaScript %> Wyspy Wirtualne z Waldemarem Łysiakiem
Strona głównaDodaj do ulubionychNapisz do nas

  WYSPY SKARBÓW

Z archipelagu wysp odnalezionych
Kolekcjonerstwo, Drodzy Państwo, nie jest nikczemne, ani idiotyczne - jest wzniosłe i uczłowiecza, wbrew zdaniu ludzi wyzbytych jakiejkolwiek pozafizjologicznej pasji, którzy czyjeś zbieractwo "con amore" traktują z lekceważeniem...

więcej

Z archipelagu wysp południowych
Michał Anioł był obłąkany! Duże umysły zawsze ocierają się o obłęd. Nawet esteta musi się zgodzić, że szaleństwo artysty to wzniosłość.

więcej

Z archipelagu wysp bezludnych
Przybyło poselstwo od chrześcijańskiego sułtana Napoleona, którego zwano Wielkim, chociaż był niewiernym psem i pijał wino. Ale był nieprzyjacielem sułtanów Rosji i Anglii...

więcej

 

  Kolebka
  
Wyspy zaczarowane
  Szuańska ballada
  Francuska ścieżka
  Empirowy pasjans
  Cesarski poker
  Perfidia
  Asfaltowy saloon
  Szachista
  Flet z mandragory
  Frank Lloyd Wright
  MW
  Łysiak fiction
  Wyspy bezludne
  Konkwista
  Dobry
  Napoleoniada
  Lepszy
  Milczące psy
  Najlepszy
  Statek
  Malarstwo Białego Człowieka 1
  Malarstwo Białego Człowieka 2
  Malarstwo Białego Człowieka 3
  Malarstwo Białego Człowieka 4
  POCZET królów bałwochwalców
  Malarstwo Białego Człowieka 5
  Napoleon fortyfikator
  Malarstwo Białego Człowieka 6
  Cena
  Malarstwo Białego Człowieka 7
  Stulecie kłamców
  Malarstwo Białego Człowieka 8
  Wyspa zaginionych skarbów
  Kielich
  Empireum tom I i II
  Rzeczpospolita kłamców
  Ostatnia kohorta
  Najgorszy
  Salon 2 część 1
  Salon 2 część 2
  Talleyrand
  Lider
  Historia Saskiej Kępy
  Mitologia świata bez klamek
  4 czyli operacja Sandbox
  Satynowy magik
  Malarstwo biało-czerwone t. 1
  KARAWANa Literatury
  Malarstwo biało-czerwone t. 2
  Życie erotyczne księcia Józefa


 

  WALDEMAR ŁYSIAK - MALARSTWO BIAŁEGO CZŁOWIEKA  tom 3

 Człowieczeństwo jest w sztuce...

 

Na wstępie autor omawia problemy związane z wpływem czasu na dzieła wielkich mistrzów (starzenie obrazów), trudności konserwatorskich na skutek braku odpowiednich materiałów do renowacji co powoduje, że często oglądamy zafałszowaną chromatykę malarstwa.

W trzecim wydaniu „MBC”, będąc nadal pod głębokim wpływem „łysiakowskiej” magii słowa i stylu pisania charakteryzującym się tym, iż nie trzyma się nigdy akademickich reguł pisania o sztuce, poznajemy w kolejnych jedenastu rozdziałach, następujących artystów i ich dzieła:

Rozdział 24 - Pierwszy pejzażysta
Joachim PATINIR (1475/85-1524)

Rozdział 25 - Sadyzm + luminizm = "concordia discors"
Matthias GRÜNEWALD (1460/80-1528)

Rozdział 26 - Giambellino - Adam Szkoły Weneckiej
Giovanni BELLINI (1427/35-1516)

Rozdział 27 - Poezja pędzla o dwóch końcówkach
GIORGIONCJAN (1507-1515)

Rozdział 28 - Muzyk Zorzon
Giorgio GIORGIONE (1477/78-1510)

Rozdział 29 - "Bawimy się jak damy..."
Vittore CARPACCIO (1455/65-1524/26)

Rozdział 30 - Trzy razy "Nie!"
Hans HOLBEIN Młodszy (1497/98-1543)

Rozdział 31 - Nad pięknym, modrym Dunajem
Albrecht ALTDORFER (1480-1538)

Rozdział 32 - Saskie ostatki
Lucas CRANACH Starszy (1472-1553)

Rozdział 33 - Półfiguralność żeńska muzyczna
czynny ok. 1530 w Antwerpii, anonimowy Mistrz Półfigur Kobiecych, Flamand, który zostawiwszy około pół setki swoich dzieł nie pozostawił potomności swojego dossier

Rozdział 34 - "Maniera fiorentina"
Jacopo PONTORMO (1494-1557) i Agnolo BRONZINO (1503-1572) przy omawianiu obrazów którego Łysiak opisując stosowane przez Manierystów deformacje, stwierdza: „Wyrafinowana deformacja zawsze była warunkiem luksusu. (...)Ktoś, kto wyobrażał sobie, że luksus robi kupa banknotów, paru kondygnacyjna chałupa, mercedes i elektroniczny chłam, może zobaczyć - świdrując wzrokiem i nochalem deskę Bronzina - co naprawdę oznacza to słowo”.
Takie oryginalne definicje luksusu oraz niepowtarzalne opisy erotyzmu w malarstwie czy zaskakujących tez autora jak w przypadku wspomnianego wyżej mistrza są warte uważnego zapoznania się z tym niezmiernie ciekawym wydaniem.
A ja dodam, że z trudnością oparłem się chęci przytoczenia w tym miejscu wielu smaczniejszych „kąsków” z tego bogactwa treściowego w niniejszym tomie.

  WYDANIA

EXLIBRIS Galeria Polskiej książki, Chicago-Warszawa 1998
Nobilis, Warszawa 2010


Copyright ©2001 - 2013  KRISAND

All rights reserved.